مسرت آیت؛ علیرضا زارع
چکیده
امروزه با پیشرفت علم و فناوری مدیران با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه هستند که خواسته یا ناخواسته با پالایش و انتخاب دستهای از اطلاعات، خود را در حصار شیشهای اطلاعات محصور مینمایند. این امر موجبات عدم اطمینان و بدبینی کارمندان نسبت به آنان را فراهم میآورد. هدف از پژوهش حاضر نقش پایش حصار شیشهای اطلاعات مدیریت بر بدبینی سازمانی ...
بیشتر
امروزه با پیشرفت علم و فناوری مدیران با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه هستند که خواسته یا ناخواسته با پالایش و انتخاب دستهای از اطلاعات، خود را در حصار شیشهای اطلاعات محصور مینمایند. این امر موجبات عدم اطمینان و بدبینی کارمندان نسبت به آنان را فراهم میآورد. هدف از پژوهش حاضر نقش پایش حصار شیشهای اطلاعات مدیریت بر بدبینی سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی، از نوع علّی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شعب بانک ملت در شهر اصفهان به تعداد 420 نفر هستند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 208 نفر انتخاب و پرسشنامه بین آنان توزیع شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و رواییسازه و پایایی آن با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بررسی شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. براساس یافتههای این پژوهش بعدساختاری و بعدمدیریتی بر روی حصار شیشهای اطلاعات تأثیرگذار هستند. بهعلاوه حصار شیشهای اطلاعات مدیران بر روی بدبینی سازمانی تأثیر دارد. نتایج پژوهش حاکی از این است که حصار شیشهای اطلاعات موجب میشود که مدیران سازمان از بسیاری وقایع داخلی سازمان بیاطلاع باشند که این امر موجب ایجاد بیاعتمادی و بدبینی کارمندان به اقدامات مدیریت میگردد و میتواند لطمات و ضررهای جبرانناپذیری را برای سازمان و مدیران در پی داشته باشد.